E-learning

TPACK

Technological Pedagogical Content Knowledge [TPACK] beschrijft het inzicht dat docenten moeten verwerven over de samenhang tussen ICT, vakinhoud en didactiek die een docent nodig heeft voor de integratie van technologie in de les. In het midden van het TPACK model zie je een complex samenspel tussen de drie primaire vormen van kennis namelijk vakkennis [CK], didactiek [PK] en Technologie [TK].

De TPACK aanpak gaat verder dan alleen het zien van de drie primaire vormen van kennis. Wanneer de drie vormen worden gecombineerd ontstaan er nieuwe vormen van kennis die belangrijk zijn voor een docent. Goede technische intergratie in het onderwijs is het begrijpen van de relaties tussen de drie componenten van kennis.

De kennisdomeinen die in het TPACK model naar voren komen zijn:

  • Content Knowledge: kennis van een bepaald vakgebied
  • Pedagogical Knowledge: kennis van didactiek
  • Pedagogical Content Knowledge: didactiek van een bepaald vakgebied
  • Technology Knowledge: kennis van technologie
  • Technological Content Knowledge: de impact van technologie op een bepaald vakgebied
  • Technological Pedagogical Knowledge: hoe doceren en leren kunnen veranderen als je bepaalde technologieën op een specifieke manier gebruikt

Hierbij is het belangrijk te weten dat:

  1. ICT binnen het onderwijs op verschillende manieren gebruikt kan worden
  2. ICT snel aan verandering onderhevig is
  3. ICT niet transpirant is voor de eindgebruiker

Een docent die  in staat is zichzelf doorlopend te ontwikkelen binnen de zes kennisdomeinen kan techologie op een succesvolle wijze integreren in zijn lessen.

Links:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s