TPACK the game

Voorbereiding: Print onderstaande kaartjes uit en knip/snij ze op gelijke grootte. Doe de 3 soorten kaartjes [pedagogy, content, technology] in 3 verschillende doosjes of zakjes.

Activiteit: Laat de deelnemers individueel of in groepjes uit elk van de 3 doosjes/zakjes een kaartje trekken. De deelnemers moeten op basis van deze 3 kaartjes een realistisch voorbeeld bedenken van een activiteit die je in een les zou kunnen uitvoeren.

Vervolg: Bedenk na 15 à 20 minuten zelf een ICT-toepassing die beter bij het vak en de [vak]didactiek passen dan de ICT-toepassing die op het kaartje staat.

Alternatief: Laat de deelnemers individueel of in groepjes uit de doosjes/zakjes 2 kaarten trekken. Op basis van de 2 kaartjes moet een 3e van het missende doosje/zakje erbij bedacht worden. Laat je de deelnemers bijvoorbeeld uit de doosjes/zakjes “Pedagogy” en “Content” een kaartje trekken, laat de deelnemers dan een lijstje maken van mogelijke “Technology” die past bij de didactische aanpak en het inhoudsdomein en laat ze daarna nadenken over een realistisch voorbeeld van een activiteit die je in een les zou kunnen uitvoeren.

TPACK
TPACK

Technology / Technologie / ICT-toepassing

VIDEO CLIPS [opnemen en bewerken]
[ICT-toepassing]
WIKI

[ICT-toepassing]
CONCEPT MAPPING SOFTWARE
[ICT-toepassing]
TEKENPROGRAMMA
[ICT-toepassing]
TEKSTVERWERKER
[ICT-toepassing]
SPREADSHEET
[ICT-toepassing]
PRESENTATIESOFTWARE
[ICT-toepassing]
WEBLOG
[ICT-toepassing]
VIRTUELE WERKRUIMTE
[ICT-toepassing]
PODCAST [opnemen en bewerken]
[ICT-toepassing]
SMARTBOARD
[ICT-toepassing]
DIGITALE CAMERA [opnemen en bewerken]
[ICT-toepassing]

Pedagogy / [Vak]didactiek

KLASSIKALE INSTRUCTIE
[[Vak]didactiek]
– DIRECTE INSTRUCTIE
[[Vak]didactiek]
– DENKTANK
[[Vak]didactiek]
DISCUSSIE
[[Vak]didactiek]
OEFENEN
[[Vak]didactiek]
– ONDERZOEK DOEN / EXPEDITIES
[[Vak]didactiek]
– SAMENWERKEND LEREN
[[Vak]didactiek]
– PRACTICUM
[[Vak]didactiek]
LEREN a.h.v. EEN CASUS
[[Vak]didactiek]
PROBLEEMOPLOSSEND LEREN
[[Vak]didactiek]
SIMULATIE
[[Vak]didactiek]
– ZELFSTANDIG WERKEN
[[Vak]didactiek]
– TOETSING

[[Vak]didactiek]

Content / Inhoudsdomein / [Vak]inhoud

AARDRIJKSKUNDE

[Content / [vak]inhoud]

GESCHIEDENIS

[Content / [vak]inhoud]
NATUUR-/SCHEIKUNDE
[Content / [vak]inhoud]
NEDERLANDS – SCHRIJVEN
[Content / [vak]inhoud]
NEDERLANDS – LITERATUUR
[Content / [vak]inhoud]
WISKUNDE
[Content / [vak]inhoud]
BIOLOGIE
[Content / [vak]inhoud]
MAATSCHAPPIJLEER
[Content / [vak]inhoud]
LICHAMELIJKE OPVOEDING
[Content / [vak]inhoud]
TEKENEN/HANDVAARDIGHEID
[Content / [vak]inhoud]
MUZIEK
[Content / [vak]inhoud]
ECONOMIE
[Content / [vak]inhoud]
ENGELS
[Content / [vak]inhoud]
DUITS
[Content / [vak]inhoud]

Gebaseerd op “The TPACK Game” van Judi Harris, Matt Koehler, Punya Mishra, Petra Fisser & Joke Voogt

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s