Om een goed beeld te geven van de huidige ICT-technologieën en toepassingsmogelijkheden hiervan in het onderwijs, hieronder de belangrijkste trends en ontwikkelingen:
Maatschappelijke ontwikkelingen:
- Netwerksamenleving
- Persoonlijk en op maat
- Nieuwe organisatie- en verdienmodellen
- Technologisering van het leven
Innovatieve technologieën
Cloud computing [minder zorgen om techniek, meer profijt van ICT]
- ICT diensten op het Internet
- Elo, LVS, e-mail, online opslag en samenwerking
- Pc, laptop, tablet en smartphone
Social Media [in contact met de wereld om je heen, altijd en overal]
- Informatie uitwisselen
- Dialoog en debat opzoeken
- Gezamenlijk kennis creëren
- Open Learning [Transparantie: verantwoording afleggen naar de samenleving
Verrijkte content [leren als interactieve, multimediale ervaring]
- Combinatie van tekst, beeld, geluid en film
- Interactief met keuzemogelijkheden voorzien van leerbehoeftes
- Leerling: zelfstandig, eigen tempo en diepgang bepalen
- Docent: meer ruimte voor begeleiden individueel leerproces
- Sociale media verbonden met content
- Constante feedback
- Content arrangeerbaar en actueel
Augmented Reality
- Koppeling leermateriaal en praktijk
- Smartphone: locatie + camera = Layar
Semantisch web [slimmer zoeken door handige verbindingen]
- Koppeling zoektermen aan profiel
- Geven van suggesties
- Docent: leermateriaal beoordelen op relevantie
- Leerling: lesmateriaal aansluiten bij de leerbehoefte
Learning analytics [studieadvies op basis van intelligente data-analyse]
- LVS gegevens verbinden in leerproces
- Docent: voorzien van analyses bij hun eigen waarnemingen
- Leerling: onderwijs op maat [leerroute en vervolgactiviteiten]
- Individuele en instellingsbrede analyses
- Instelling voorzien van sturingsinformatie
Uitdagingen voor VO-scholen
- Het onderwijs slimmer organiseren
- Ambitie, doceerstijlen, leerstijlen, …
- Samenwerking optimaliseren [netwerken]
- School en bedrijfsleven [samen opleiden/LOB]
- Scholen onderling [expertise, content]
- Nieuwe manieren van organiseren
- Thuis Apps downloaden en meteen gebruiken
- School ontsluiten van content via AppStores [vrije content ontsluiting]
- Open omgeving waarin studenten eigen middelen kunnen inzetten, bring your own device [BYOD]
Missie Liemers College

Onderwijskundige missie
- Een zelfstandige en actieve leerling
- Elo, studiewijzers, leeractiviteiten, digitaal portfolio
- Actueel en samenhangend onderwijsaanbod
- Elo, digitaal geeft de mogelijkheid eigen actuele lesstof gemakkelijk toe te voegen.
- Samenwerking is sleutel tot succes
- Elo, werkplaatsen, Live@Edu, SkyDrive
- Veilige en uitdagende leeromgeving
- Afgesloten veilige leeromgeving
Collectieve ambitie
- We onderhouden actief de relatie school, leerling, ouders
- LVS, digitaal portfolio, cijfers via leerling/ouder portal, Live@Edu
- We kennen en erkennen de ambitie van de leerling
- LVS, digitaal portfolio, startgesprekken, .. [LOB]
- We organiseren het leren voor en met de leerling
- Elo
- We kennen de leerling
- LVS, elo, digitaal portfolio
2000 – 2010 – 2020
Hoe zag het er 10 jaar geleden uit…
- Inrichting lokalen
- Leermaterialen
- Doceervorm
Hoe ziet er nu uit…
- Inrichting lokalen [instructielokalen, vaklokalen en leerruimtes]
- Leermaterialen
- Doceerslijl[en]
- ICT
Hoe ziet er uit in 2020
- Hoe ziet de leeromgeving eruit?
- Flexibel [school, thuis, bedrijf]
- Welke leermaterialen worden er gebruikt?
- Open content, social media, AppStore
- Wat doen de docenten?
- Nieuwe specialistische functies
- ICT?
- Bring Your Own Device, Cloud, SAAS, IAAS, PAAS
- Inzet innovatieve technologieën
Bron: trendrapport Kennisnet.
Advertenties
Een gedachte over “Trends in het onderwijs”