4 gedachten over “Digitaal toetsen

  1. Digitaal toetsen, geweldig.
    Uitgeverijen hebben daar heel wat in ontwikkeld.
    Wintoets komt maar niet van de grond en zal naar mijn mening langzaamaan doodbloeden. Immers, waar haal je de tijd vandaan om een toets te maken in Wintoets?

    1. Hallo Henk,

      Bij veel methodes leveren de uitgevers inmiddels Wintoetsen. Daarnaast zijn wij bij Quadraam een toetsenbank [itembank] aan het opzetten waardoor docenten digitale toetsen gemakkelijk kunnen delen en arrangeren. Inmiddels neem ik al ruim 3 jaar digitaal toetsen af bij biologie en dan merk je in de eerste jaren dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van nawerk naar voorwerk en uiteindelijk minder werk in totaliteit.
      Als je dan door de jaren heen steeds bedrevener wordt en creatiever in het toepassen en zien van de mogelijkheden die het biedt op het gebied van diagnostisch toetsen en embedden als SCORM lesmateriaal in de elo dan kunnen leerlingen zichzelf analyseren waardoor zij zonder tussenkomst van een docent bijgestuurd kunnen worden.
      Dan zit je immers al op gevorderd niveau en weet je hoe metadatering toe te passen voor arrangeren en analyse.
      Tevens ben je dan bedreven in het analyseren van de ontwikkelde digitale toetsen!

      Innovaties komen op gang als techniek en creativiteit toepasbaar worden 😉 in een gebruiksvriendelijke interface.

  2. D’r moet nog veel verbeteren voordat de digitale toets kan tippen aan de papieren versie volgens mij. On te trainen is het wel een goede optie omdat je direct ziet wat er niet helemaal goed en je toetsen opnieuw kunt maken. Wat anders is het bij de toetsen die voor cijfer gaan, op veel punten is het voor de leerling veel makkelijker om fraude te plegen. Ook al word alles zo goed mogelijk beveiligd en gecontroleerd, leerlingen zitten niet stil en zien het vaak als een uitdaging om iets de doen wat niet mag (gebruik vertaler tijdens toets engels, manipuleren van cijfers , toetsen vooraf bekijken , toetsen opnieuw beginnen na enkele vragen).
    Ook de beoordeling van digitale toetsen klopt vaak niet helemaal omdat het systeem bijvoorbeeld maar 1 goed antwoord kent terwijl het een open vraag is die met veel verschillende antwoorden is in te vullen.

    Mooi dat het er is en dat er wat mee gebeurd maar ik denk dat het nog lang duurt voordat er veel gebruik van wordt gemaakt. Veel al zal het komen omdat docenten er te weinig mee doen of er de kennis niet voor hebben.

    1. Hallo Jeroen,

      Leuk om je mening als leerling te verkrijgen via deze weg.
      Toetsen zijn als het goed is zo ingesteld dat deze maar één keer gemaakt kunnen worden. Als je dus ingelogd bent geweest lukt het niet meer voor een tweede keer! Verder zijn tijdens de toetsen de Windows toetsen uitgeschakeld waardoor je dus geen andere programma’s kunt opstarten. Dus programma’s die kunnen vertalen kun je wel vergeten, net zoals het opnieuw beginnen na enkele vragen.
      Verder worden open vragen altijd handmatig nagekeken en woordvragen ook als deze fout zijn gemaakt. Hiervoor zitten verschillende opties bij het nakijken van de docent. Daarom moet je ook als leerling WTResultaat gebruiken!

Plaats een reactie