TPACK

Onderzoek: Ontwikkeling van TPACK door docentontwerpteams

Onderzoeker: D.D. [Douglas] Agyei, promovendus Universiteit Twente, d.d.agyei[@]utwente.nl

Begeleiding: dr. J.M. [Joke] Voogt

Er is onderzoek verricht naar het ontwikkelen van TPACK door het werken in docentontwerpteams. In het kader van dit onderzoek hebben vier Ghanese wiskundedocenten tijdens de zomer in twee ontwerpteams lessen ontwikkeld en vervolgens [voor het eerst] gegeven in een ict-gebaseerde omgeving. Tijdens het onderzoek is de invloed van het professionaliseringsprogramma [docentontwerpteams en het gebruik van voorbeeldmateriaal] onderzocht op de TPACK-ontwikkeling van docenten voor het geven van wiskunde ondersteund met spreadsheets.

De rol van TPACK

Het TPACK model ligt ten grondslag aan de vormgeving van het professioneel ontwikkelingsprogramma waarbij gewerkt is binnen docentontwerpteams. In dit onderzoek wordt de invloed van deze werkwijze op de TPACK-ontwikkeling van wiskundedocenten dieper geanalyseerd.

Ondersteuning van docenten

Om de wiskundedocenten te ondersteunen bij het vertrouwd worden met ict-integratie in het wiskundeonderwijs wordt in dit onderzoek begeleiding gegeven door de onderzoeker en wordt voorbeeldmateriaal verspreid onder de docenten.

Het meten van TPACK

Computervaardigheden, Self-efficacy m.b.t vaardigheden met spreadsheet, Verwachtingen over resultaten, Overtuiging over eigen ict-niveau (Stages of Adoption of technology levels)

Resultaten

Het lijkt erop dat het werken binnen het professionaliseringsprogramma in Ghana veelbelovend is voor de ontwikkeling en de groei van TPACK bij docenten. Een positieve TPACK-ontwikkeling kwam terug in observaties in veranderingen m.b.t. tot ict-basisvaardigheden, self-efficacy en verwachtingen over resultaten van de docenten. Er kan niet gezegd worden dat het programma de docenten heeft geholpen bij het volledig ontwikkelen van TPACK.

Onderzoek: Huidige TPACK competenties en de ontwikkeling van TPACK bij toekomstige docenten

Onderzoeker: A.C. (Ayoub) Kafyulilo, Master student Universiteit Twente, a.c.kafyulilo[@]student.utwente.nl

Begeleiding: dr. P.H.G. (Petra) Fisser & dr. J.M. (Joke) Voogt

Dit onderzoek is verricht binnen een docentenopleiding in Tanzania (Dar-es-salaam University College of Education). In het kader van dit onderzoek is onderzocht wat het beginniveau m.b.t. TPACK was van docenten in opleiding. Daarnaast is een cursus ontworpen waarin docenten in opleiding een introductie kregen op TPACK en waarin ze zelf een les moesten ontwerpen op basis van TPACK. De docenten in opleiding moesten deze lessen aan medestudenten presenteren en samen discussiëren in hoeverre TPACK terugkwam in de ontworpen les. Er is onderzocht hoe deze cursus toekomstige docenten heeft geholpen in het verwerven van TPACK.

De rol van TPACK

Het TPACK model ligt ten grondslag aan de vormgeving van de cursus, waarin docenten in opleiding een introductie kregen op TPACK en gezamenlijk een les moesten op basis van TPACK. In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van TPACK bij docenten in opleiding tijdens de verschillende activiteiten onderzocht.

Ondersteuning van docenten

De docenten in opleiding werden ondersteund in hun ontwikkeling van TPACK door de docent (tevens de onderzoeker) die de cursus organiseerde. Aan het begin van de cursus kregen de docenten in opleiding een introductieles over TPACK. Tijdens de ontwerpactiviteit kregen de docenten in opleiding volop de gelegenheid om feedback te geven op medestudenten en om onder leiding van de docent van de cursus te discussiëren over TPACK.

Het meten van TPACK

In dit onderzoek is voorafgaand aan de ontwerpactiviteit het begin niveau van docenten in opleiding m.b.t. TPACK competenties gemeten door middel van een TPACK vragenlijst. Tijdens en na afloop van de ontwerpactiviteit werd de TPACK ontwikkeling bij docenten in opleiding gemeten door middel van observaties en een vragenlijst waarin docenten in opleiding moesten reflecteren op hun eigen leerproces tijdens de cursus en de eigen ontwikkeling van TPACK.

Resultaten

De resultaten wijzen erop dat de docenten in opleiding bij aanvang van de cursus nog weinig TPACK competenties hadden. Door middel van de ontwerpactiviteit konden de docenten in opleiding ervaring opdoen met TPACK en leerden zij kritisch na te denken over TPACK. Resultaten over de daadwerkelijk ontwikkeling van TPACK bij docenten in opleiding zijn er op dit moment nog niet en worden in augustus 2010 verwacht.

Bron: tpack.nl / case studies lerarenopleiding VO

Plaats een reactie